onsdag 16 mars 2016

Planering av aktiviteter i förskolan.

När jag planerar aktiviteter att genomför i förskolan tänker jag utifrån följande åtta områden, som jag har kommit fram till utifrån läroplanens strävansmål. Ordvalet "områden" är medvetet, jämför med skolans begrepp "ämne". Min ambition är att samtliga områden ska vara representerade i verksamheten, förslagsvis inom ett temaarbete.

Områden
  • Rörelse
  • Drama
  • Bild
  • Musik
  • Experiment fysik/kemi
  • Biologi & natur
  • Matematik
  • Språk
  • Teknik
  • Bygg & konstruktion (ingår egentligen i teknik)

Gällande de två sistnämnda områdena vill jag ge en motivering till varför jag valt att dela upp dem. Vanligt förekommande i förskolor så blir teknik synonymt med bygg och konstruktion, vilket är något jag vill undvika. Därför har jag valt att separera dem så att tekniken i dess vida mening inte blir bortglömd.

Inför en planerad aktivitet ställer jag mig följande frågor.

Frågor kring den planerade aktiviteten
  • Är aktiviteten anpassad till de barn jag valt ut?
  • Vad har jag för mål med aktiviteten? Varför?
  • Är miljön anpassad till aktiviteten? Finns det någon annan lämplig plats?

Sedan vill jag utvärdera de aktiviteter jag genomfört. Jag har då valt att utgå från följande mall.

Utvärdering av aktivitet
  • Aktivitet:
  • Antal barn:
  • Vad gjordes:
  • Vad tyckte barnen:
  • Detta gick bra:
  • Detta kan förbättras:
  • Detta uppmärksammade jag: t.ex. socialt klimat, leksignaler, dominerande personer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar