Områden
- Rörelse
- Drama
- Bild
- Musik
- Experiment fysik/kemi
- Biologi & natur
- Matematik
- Språk
- Teknik
- Bygg & konstruktion (ingår egentligen i teknik)
Gällande de två sistnämnda områdena vill jag ge en motivering till varför jag valt att dela upp dem. Vanligt förekommande i förskolor så blir teknik synonymt med bygg och konstruktion, vilket är något jag vill undvika. Därför har jag valt att separera dem så att tekniken i dess vida mening inte blir bortglömd.
Inför en planerad aktivitet ställer jag mig följande frågor.
Frågor kring den planerade aktiviteten
- Är aktiviteten anpassad till de barn jag valt ut?
- Vad har jag för mål med aktiviteten? Varför?
- Är miljön anpassad till aktiviteten? Finns det någon annan lämplig plats?
Sedan vill jag utvärdera de aktiviteter jag genomfört. Jag har då valt att utgå från följande mall.
Utvärdering av aktivitet
- Aktivitet:
- Antal barn:
- Vad gjordes:
- Vad tyckte barnen:
- Detta gick bra:
- Detta kan förbättras:
- Detta uppmärksammade jag: t.ex. socialt klimat, leksignaler, dominerande personer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar